Egy gyógypedagógus hallgató, aki nyáron önkéntes és terápiás kutyája is lesz. Interjú Hende Dórával

Egy fiatal vépi lány az álmairól, terveiről beszélgetett velünk.  A válaszok alapján egy olyan hivatásba nyerünk bepillantást, aminek a folytatásához kiforrott jellem és magas empátia szükséges.  A fotókon az arcokat a személyiségi jogok védelme érdekében eltakartuk.

Kérlek, mutatkozz be, és mondd el, hogy mivel foglalkozol.

 Sziasztok! Hende Dóra vagyok, a Szegedi Tudományegyetem végzős gyógypedagógus hallgatója.

Miért Szegedre jelentkeztél?

 Nagyon megtetszett a város hangulata, légköre. Itt mindig van élet, a sok fiatal életben tartja a várost.  Szerencsére számos olyan program kínálkozik, amiből lehet választani: egyetemista mozi estek, színház, fesztiválok.

 Honnan jött az ötlet, hogy gyógypedagógiát tanulj? Ezt szeretted volna régebben is csinálni?

 Ez nagyon érdekes kérdés. Sosem akartam kimondottan gyógypedagógus lenni, azt sem tudtam, hogy létezik ilyen szakma. Szegedi tanulmányaimat biológia alapszakon kezdtem, de gyorsan kiderült, hogy ez a pálya nem nekem való. Rájöttem, hogy olyan szakmát szeretnék, ami ember központú. Egy kollégista társam tanult gyógypedagógusnak, sokszor segítettem neki, és szép lassan felkeltette az érdeklődésem a szakma iránt, majd miután felvettek, teljesen magával ragadott.

Ezen belül is kell szakosodni? Mit választottál?

 A gyógypedagógiában számos szakterület közül választhatunk. Szegeden kettő szakirányt lehet választani, én értelmileg akadályozottak, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógus leszek. Budapesten, az ELTE-én elérhető még számos más szakirány: pszihopedagógia, hallássérültek, látássérültek pedagógiája is.

Mit tanultok az értelmileg / tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon?

 A képzés ismeretanyaga nagyon komplex. Az első másfél év a képzés alapozó szakasza. Itt már megjelenik a pszichológia, általános pedagógia, nevelésfilozófia, bevezetés a gyógypedagógiába, stb. Azt gondolom, a képzésnek ez a része arra volt hivatott, hogy szemléletünket formálja. Ez szükséges volt a későbbi ismeretek megfelelő elsajátításához. Minden későbbi ismeret és tantárgy erre az alapozó szakaszra épült. Megismerkedtünk a pszichológia tudományának azon részeivel melyek a gyermekek lélektani sajátosságaival, szakirányhoz kapcsolódóan a két csoport sajátosságaival foglalkozik. Ezen felül számos pedagógiai diagnosztikai eljárást, különféle módszertani trükköt is megtanítottak nekünk területekre lebontva (kommunikáció, szociális képességek, és még párat). Azt gondolom, hogy a szegedi képzés nagyon hallgatóközpontú, minden oktatóval személyes a kapcsolatunk, akik mindenben bármikor rendelkezésünkre állnak, remek szakemberek, és nagy betűs emberek. Ügyelnek és ügyeltek arra, hogy számos helyzettel találkozzunk, gyakorlatorientáltság jellemző a képzésre.

Hol szerzel gyakorlatot? Be vagytok osztva intézetekbe? Te választod ki vagy kapsz egy értesítést, hogy a jövő héttől itt meg itt jelenj meg?

 Már a második félévtől gyakorlaton vettünk részt. Eleinte csak hetente egy napon, megfigyeltük a meglátogatott intézményben a gyógypedagógusok munkáját. Későbbiekben már aktívan bekapcsolódhattunk a munkába, hospitáltunk valamint tanítottunk/fejlesztettünk is. A gyakorlatot oktatók szervezik, beosztottak minket, majd erről értesítést kaptunk. Az utolsó, összefüggő gyakorlatnál megjelölhettünk intézményeket, ahova szívesen mennénk, majd igényeinket figyelembe véve osztottak be minket gyakorlatra mindkét szakirányon.

Ha jól tudom, a diplomafélévednél tartasz. Milyen témát választottál a szakdolgozathoz? Gyakorlati eseteket fogsz feldolgozni vagy általánosabb témáról írsz?

 Szakdolgozatomban az érzelmi intelligencia megnyilvánulását vizsgálom. Találtam egy mesét, amelyben számos olyan helyzet van, melynek értelmezéséhez az érzelmi intelligencia megfelelő működése és szintje szükséges. Kíváncsi vagyok arra, hogy tanulásban akadályozott gyerekeknél kimutatható-e az empátia, az érzelmek felismerésének képessége, mutatkozik-e érzékenyítő hatás. Ezen felül úgy gondolom, nem csak a tanulásban akadályozott gyerekeknek fontos az érzelmi intelligencia működésének megfelelő szintje, hisz számos kutatás kimutatta, hogy a társadalmi beválás 80 százaléka az érzelmi intelligenciánkon múlik. Ha ez a mese változást okoz a gyerekeknél, érzelmi intelligencia fejlesztésére használható lenne a gyakorlatban is.

Úgy tudom, idehaza Szombathelyen is látogattál már meg olyan intézményeket, ahol a napi eseteket tanulmányozhattad. Mondanál erről többet?

 Nyári gyakorlatom során volt alkalmam belesni a szombathelyi Holnap Háza lakóotthon működésébe. Az intézmény felnőtt fogyatékos személyeket lát el, lakhatást biztosítanak. A lakóotthon azt gondolom úgy és olyan feltételek mellett működik, ami a „nagykönyvben” meg van írva. Elegendő, profi és szakmáját szerető emberrel ismerkedhettem meg, sokat tanultam tőlük a szakmáról és emberszeretetről. Ráébresztettek arra, hogy bár a körülmények és a környezet is kifogástalan, az a legfontosabb, hogy szeretettel és tisztelettel forduljunk a ránk bízottak felé. Ha ez az érzelmi töltet nincs meg, semmit sem ér egy gyógypedagógus munkája.

Mi a feladata egy gyógypedagógusnak az iskolai környezetben?

 Ha integráló általános iskoláról van szó, akkor a sajátos nevelési igényű, BTMN-s (beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségek) gyermekek ellátását végzi a gyógypedagógus, egyéni fejlesztés keretein belül. De a feladat attól függ, hogy az általános iskola milyen integrálandó csoportokat jelöl meg pedagógiai programjában.

Óvodásokkal is foglalkozol?

 Gyakorlat keretein belül voltam már óvodai csoportban is. Gyógypedagógusként minden korosztállyal foglalkozhatok majd: kisgyermekkel, óvodásokkal, általános és középiskolásokkal, vagy akár felnőtt fogyatékos személyekkel is. A gyógypedagógia egyik jelmondata: az egész életen át tartó kísérés, segítés.

Mennyire lefedett a térség ezzel a típusú ellátással? Sokan választják ezt a hivatást?

 Pontos adatokat nem tudok, de szakemberek elmondása szerint Vas megyében hiány szakmának számít. Általában a fővárosban vagy olyan városokban összpontosulnak a szakemberek, ahol képzik őket.  Személyes véleményem szerint egyre többen választják ezt a hivatást, más kérdés az, hogy dolgozni fognak-e valaha a szakmájukban.

Mennyire fedik át egymást a szakterületek? Sokat olvasni manapság arról, hogy a ketogén étkezés például csökkenti a magatartási zavarokat. Értened kell ilyen összefüggésekhez is?

 Azt hiszem, mint minden tudományt, a gyógypedagógiát is komplexen kell szemlélni. Óvatosan kell bánni azokkal a kérdésekkel, vagy felkapott tényekkel, amiről nem tudunk eleget, nincsenek tudományosan bizonyítva. Személyes véleményem szerint, ha a szülőt megnyugtatja az a tény, hogy egy nem feltétlen bizonyított dologban hisz, és nem árt vele a gyereknek, nem szabad elvenni a kipróbálás lehetőségét tőle – természetesen a gyermek igényeit ismerve, és figyelembe véve. Ha a gyermek sérülhet, a szülőnek jelezni kell.

Ehhez a foglalkozáshoz nagymértékű empátia szükséges. Ez megvolt benned, vagy a tanulás és a gyakorlati munka során alakul ki?

 Azt hiszem, mindig is volt bennem empátia, de koránt sem ilyen mértékű. A képzés ilyen szempontból is jól felépített. Szembe állítottak minket olyan helyzetekkel, szituációkkal, melyek megfelelő kezelése nem valósulhat meg empátia nélkül. Úgy gondolom, nálam szépen lassan a gyakorlaton mélyült el.

Mit érzel, amikor nem tudsz segíteni?

 Véleményem szerint nincs olyan helyzet, hogy nem tudunk segíteni. Még a legborzalmasabbnak tűnő helyzetben is egy simogatás, egy kedves szó sokszor többet tud jelenteni, mintha ténylegesen a megoldatlan problémát orvosolni akarnánk. A másik felé fordulás, azt vettem észre, sokszor többet ér.

Önkéntesként is dolgoztál már többször is. Mesélnél erről?

 Az önkéntesség segített még empatikusabbá válni. Nem feltétlen a fogyatékos személyek irányába, inkább az emberek irányába. Sok érdekes emberrel ismerkedhettem meg, akik más élethelyzetben voltak, mint én, és ezáltal jobban tudom értékelni azt, amim van. Nagyon hálás vagyok nekik ezért.

Vannak olyan módszerek, amelyeket más országban alkalmaznak és majd te is szeretnéd bevezetni a munkád során?

 Mivel nagyon szeretem az állatokat, különösen a kutyákat, azt hiszem, nagy segítség lenne számomra az, ha lenne egy terápiás állatom. Valahogy személyes tapasztalatom alapján, a kutya mindenkit elvarázsol. Egy idő után még azt a gyereket is, aki egyébként fél tőle. Az állat szeretet ad és úgy gondolom, az emberek megérzik, különösen a gyerekek, akik még nyitottabbak erre az érzésre. Nagy motivációs erőt jelent az, ha szeretünk valakit, aki ráadásul aranyos és meg lehet simogatni. A kedvéért szívesebben csináljuk meg a feladatokat, különösen az unalmasnak tűnő pl. számolási feladatot.

A terápiás állatok miben segítenek? A kutya és a ló a leginkább ismert, van más is?

 Számos kutatás említi azt, hogy az állattal való találkozás során a stressz szintje csökken, normalizálódik a légzés, vérnyomás. A testi hatások mellett a kutya például képes az emberi érzelmek felismerésére, ösztönzi az embereket a spontán érzelmek kifejezésére, képes a feltétel nélküli elfogadásra és szeretetre. A kutyának mindegy, hogy a gyermek milyen állapotú, adottságú, nem tesz különbség ember és ember között. Azt hiszem, ilyen téren tanulhatunk az állatoktól. Nem lenne a fogyatékos személyekkel szemben negatív attitűd. A kutya és a ló a legfelkapottabb. Olvastam már delfin asszisztált terápiáról, ami nyilván nehezen kivitelezhető száraz földi országokban, illetve használnak az USA-ban malacokat is erre a célra.

Gondolkodtál azon, hogy te is magad mellé veszel egy ilyen kisegítőt? Gondolom, kutya lenne. Hogy néz ki egy ilyen kiképzés?

 Nagyon szeretnék erre a célra majd egy kiképzett kutyát. Ahhoz, hogy valaki terápiát végezhessen, megfelelő végzettség, valamint engedelmességi vizsgával rendelkező kutya szükséges első körben. Ahhoz, hogy kutya és gazdája levizsgázhasson, mint terápiás páros, a gazdának OKJ-s képzésen kell részt vennie. Majd közösen a kiképzett állattal teheti le a végső vizsgát.

Gyakran jársz haza Szombathelyre? Mivel pihened ki magad a hétvégén? 

 Sajnos a nagy távolság miatt csak hosszabb szünetekkor tudok haza utazni. Hétvégéimet általában barátaimmal töltöm, közös programokon veszünk részt, vagy olvasok, festegetek.

Mondanál pár szót a jövőbeni terveidről?

 Mindenféleképpen szeretnék a szakmámban dolgozni, kutyás terápiával foglalkozni. Valami olyan komplex dolgot csinálni, ami teljes hatékonysággal tud működni, és segíteni a gyerekeknek.

Köszönöm az interjút. Várunk vissza Szombathelyre.

About Engi Zsuzsa

A korlátlan információ használat korát éljük. Özönlenek ránk minden irányból, kéretlenül a hírek. Az olvasó felelőssége, hogy mit fogad be, a mienk, szerkesztőké pedig, hogy tárgyilagosan tényeket mutassunk be. A véleményezés jogát pedig átengedjük olvasóinknak.

View all posts by Engi Zsuzsa →

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük